Performance funkcjonalny — czyli o tym, jak marketing ewoluuje

Marketing to szereg działań, których podstawowym celem jest osiągnięcie zysku poprzez zaspokajanie potrzeb pojawiających się na rynku. Towarzyszy ludzkości od momentu, kiedy sprzedaż zaczęła odgrywać większą rolę niż sama wymiana towarów. Przed erą Internetu skupiał się na samej prezentacji produktu. Jednak wiek XXI na czele z nowymi technologiami spowodował ewolucję oraz błyskawiczny rozwój marketingu.

Historia marketingu internetowego

Na początku lat dwutysięcznych, gdy internet w Polsce dopiero raczkował, nikt nie zdawał sobie sprawy z tego, jaką rewolucję spowoduje w naszym życiu. Jeszcze kilkanaście lat temu większość firm opierało swoje działania marketingowe na tradycyjnych mediach, takich jak telewizja, prasa, radio czy outdoor. Z czasem jednak obecność marki w internecie zaczęła przybierać na znaczeniu. Dziś firma, której nie ma w sieci nie istnieje w oczach klientów. Jednak czasy, w których wystarczyło tylko posiadać stronę internetową minęły bezpowrotnie.

W czasie ostatnich dwudziestu lat można zaobserwować prawdziwą ewolucję podejścia reklamodawców do klienta. Wynika to ze zmiany zachowań konsumenckich, rosnącej konkurencji oraz stałego rozwoju technologii. Na przestrzeni lat można wyodrębnić cztery etapy tej transformacji:

etap 1 – skoncentrowanie na produkcie i jego sprzedaży;

etap 2 – skupienie uwagi na odbiorcy – kliencie – którego świadomość znacznie wzrosła;

etap 3 – skoncentrowanie nie tylko na produkcie i świadomym kliencie, ale i na jego emocjach i wartościach, które chce zaspokoić, kupując dany produkt;

etap 4 – era cyfrowa, trwająca obecnie i skupiająca się na interakcjach z klientem, korzystaniu z różnych narzędzi cyfrowych oraz szybkim dostosowywaniu się do najnowszych trendów i możliwości błyskawicznego podejmowania decyzji.

Performance marketing

Wraz z rozwojem internetu, w sieci zaczęły pojawiać się kolejne firmy. Konkurencja rosła w siłę i sama obecność w sieci przestała być wystarczająca. W ten sposób narodził się marketing internetowy, który stale rozwija swoją formę, dostosowując ją do potrzeb konsumentów i reklamodawców. Odpowiedzią na większość potrzeb jednych i drugich okazał się performance marketing, zwany również marketingiem efektywnościowym.

To model marketingu, który skupia się na osiągnięciu konkretnego, policzalnego wyniku. Dzięki temu łatwiej jest nadzorować efekty i kontrolować budżet, ponieważ każda kampania reklamowa wiąże się z konkretnymi wynikami. Zwykle performance marketing skupia się na jednym lub kilku kanałach komunikacyjnych i dąży do osiągnięcia określonego, mierzalnego celu. Skuteczność kampanii mierzy się z pomocą KPI (Key Performance Indicator), np. w postaci liczby kliknięć, wyświetleń czy polubień. Jednak nawet bardzo dobre wyniki kampanii performance marketingowych nie gwarantują obecnie sukcesu. Odpowiedzią na potrzeby reklamodawców i klientów stała się więc całkowicie nowoczesna formuła marketingowa – performance funkcjonalny.

Performance funkcjonalny – przyszłość rozwoju biznesu

Performance funkcjonalny ma za zadanie dążyć nie tylko do uzyskania konkretnych wyników. Dzięki holistycznemu spojrzeniu na potrzeby biznesu oraz dostosowaniu się do wygórowanych wymagań konsumenta pozwala budować wizerunek firmy, poprawić wyniki sprzedażowe i zdobyć zaufanie klienta.

Performance funkcjonalny stawia nacisk na customer journey, czyli ścieżkę, jaką pokonuje klient w drodze do zakupu produktu. I choć może on ostatecznie dokonać zakupu offline, to współczesny odbiorca, jeśli zainteresuje się jakimś produktem lub usługą, najpierw odwiedzi stronę firmy, prześledzi opinie na Facebooku czy przeczyta komentarze innych użytkowników na portalach branżowych. Tworząc spójny, jasny komunikat i będąc obecnym w wielu różnych punktach styku klienta z marką, firma buduje zaufanie i odpowiada na potrzeby oraz oczekiwania konkretnych konsumentów.

W opozycji do klasycznego marketingu efektywnościowego performance funkcjonalny skupia się na holistycznym spojrzeniu na każdy etap customer journey, dążąc do tego, aby każdy z nich wniósł własną wartość na drodze do celu, jakim jest finalizacja zakupu przez klienta i jego dalsza relacja z marką tuż po zakończeniu transakcji.

Poprzedni wpis
Następny wpis