Kształtowanie marki osobistej to żmudny proces, który trwa nawet latami i właściwie nigdy się nie kończy. Zmieniające się realia zewnętrzne nie pozwolą osiąść na laurach nawet osobom o najsilniejszej marce – wtedy, gdy uznamy, że nasza marka wreszcie jest stabilna, coś może ją zachwiać i aby utrzymać poziom będziemy musieli stale wprowadzać modyfikacje. Zatem proces ten jest nie tylko żmudny, ponieważ wymaga wiele pracy, ale także dynamiczny, bo wiele sytuacji może mieć wpływ na markę osobistą.
Tworzenie marki osobistej
Zanim zaczniemy budować naszą markę najpierw musimy ją wymyślić – zastanowić się, co jest naszymi mocnymi, a co słabymi stronami. Gdzie właściwie chcemy zmierzać? Jakimi prawami rządzi się branża, w obrębie której będziemy tworzyć markę? Konieczne jest obmyślenie planu, strategii, wedle której będziemy budować markę. Każda marka osobista ma swoje cechy charakterystyczne, które wyróżniają ją na tle innych marek – nasza też musi takie cechy posiadać, bez nich zginie wśród mnóstwa innych, takich samych marek.
Budowanie marki osobistej
Gdy już będziemy posiadali plan marki osobistej oraz odpowiemy sobie na podstawowe pytania związane z przyszłym jej prowadzeniem, przyjdzie czas na wdrożenie planu w życie. W budowaniu marki osobistej ważna jest konsekwencja. Regularne działania na rzecz marki pozwolą ugruntować ją na rynku i pomogą w dotarciu do odbiorców. Ponadto platformy takie jak Youtube, Instagram czy sam Google wielokrotnie pokazały, że w zasięgach liczy się rutyna, innymi słowy im bardziej regularnie wstawiamy różne treści, tym widoczniejsi się stajemy dla odbiorców. I na odwrót – zarzucenie rutyny skutkuje zmniejszeniem zasięgów. Kolejną istotną rzeczą jest spójność komunikowanych przez nas treści. Jest to bardzo ważne, ponieważ kiedy nasze publikacje czy produkty będą się wizerunkowo ,,rozjeżdżać’’ odbiorca może dostrzec w nich niekonsekwencję i stracić do marki zaufanie oraz oskarżyć ją o manipulację. Utrata zaufania potencjalnego klienta to o wiele gorsza rzecz niż nieudany produkt, który można wycofać lub ulepszyć. Odzyskanie dobrego imienia trwa o wiele dłużej.
Działanie marki osobistej
W momencie, gdy nasza marka już funkcjonuje i posiada stałe grono odbiorców nie mniej ważnym działaniem od tych wymienionych powyżej będzie utrzymywanie relacji z klientami poprzez media społecznościowe oraz strony internetowe związane z marką. Responsywność jest równie ważna, kiedy chcemy się liczyć ze zdaniem odbiorców i korzystać z ich rad, przy dalszym tworzeniu marki osobistej.