Wygasłe domeny / Expired domains

Wygasłe domeny
Wygasłe domeny (przejęte po nieopłaceniu przez poprzedniego abonenta) mogą być ciekawym i dobrym sposobem na stworzenie nowego projektu, pozyskanie dodatkowego ruchu na stronę, pozyskanie nowych Klientów lub uzupełnieniem dla naszej strategii SEO.

Każdego dnia wygasa (mniej-więcej) od 2000 do 3 000 domen, których abonenci nie przedłużyli na kolejny okres – wśród nich znajdziemy czasami wartościowe i ciekawe nazwy same w sobie, jak i interesujące domeny z historią SEO. Jak możemy wykorzystać tego typu domeny? Czy warto z nich korzystać?

Zapraszam do lektury mojego artykułu, który mam nadzieję, rozwieje Wasze wątpliwości i może do czegoś zainspiruje 🙂

1. Wykorzystanie wygasłej domeny do uruchomienia nowego projektu
( np. sklepu e-commerce, portalu )

Głównym motto serwisu AfterMarket.pl (największej polskiej giełdy domen) jest:

„BIZNES ZACZYNA SIĘ OD DOMENY”

…i z pewnością jest w tym sporo racji. Jeśli myślimy o nowym projekcie lub biznesie e-commerce – bez domeny internetowej może być nam trudno zaistnieć w sieci (pomijając oczywiście social media i inne kanały marketingowe, które czasami mogą być nawet lepsze do promocji określonych usług lub produktów) – ja natomiast na potrzeby tego wpisu zmodyfikowałbym to motto na:

BIZNES ZACZYNA SIĘ OD DOMENY Z HISTORIĄ SEO” – (dlaczego?)

Zazwyczaj, standardowy proces proces tworzenia nowego projektu webowego, sklepu, serwisu wygląda mniej więcej tak: 

Z pewnością, jednym z czasochłonnych i kosztownych procesów będzie pozycjonowanie i SEO serwisu –  niezależnie jakie byśmy przyjmowali widełki cenowe, to właściwie tak naprawdę nie ma górnego, miesięcznego limitu budżetu na SEO – wszystko sprowadza się do skali i wielkości naszego przedsięwzięcia.

Do tego dochodzi fakt, że dobrze jeśli działania SEO są rozłożone w czasie – przypominają naturalne wzrosty zainteresowania naszym projektem w sieci – rozpoczynając współpracę z jakąkolwiek firmą, na pierwsze efekty, zwykle poczekamy kilka tygodni/miesięcy, a to i tak ułamek czasu jaki np. poświecił na SEO nasz konkurent – który np. dziś zajmuje topowe pozycje i jest już tam ze swoją domeną 5,10, czy 15 lat…

A gdyby tak zamiast rejestrować zupełnie nową domenę…

…  uruchomić biznes na mocnej domenie SEO, która już przy starcie serwisu daje nam duże korzyści i pewnego rodzaju „boost” w organicznych wynikach wyszukiwania?

Oczywiście, mam na myśli domenę, która istniała już w sieci kilkanaście lat i linkuje do niej wiele innych wartościowych serwisów – np. działał na niej wiele lat jakiś projekt, który z różnych przyczyn został zakończony.

Wtedy, co prawda musimy cały proces trochę odwrócić:

Korzyści z uruchomienia nowego projektu webowego na mocnej, wygasłej domenie:

Plusy

Zagrożenia związane ze stawianiem serwisu na wygasłej (przejętej) domenie

Minusy

2. Przekierowanie ruchu z wygasłej domeny

Kolejnym dobrym pomysłem, w jaki sposób możemy wykorzystać wygasłe domeny, to po prostu przekierowanie ruchu na swoją stronę. Mam tutaj na myśli zwykłe przekierowanie (zazwyczaj jakimś java scriptem w panelu rejestratora) – ktoś kto wchodzi na domenę x, trafia bezpośrednio na domenę y (stronę Twojego projektu).
Zwykle jest kilka rodzajów przekierowań do wyboru (ukryte, jawne, z ramką, bez ramki)

Przekierowania

(Tak to wygląda w panelu aftermarket.pl)

Trwa to dosłownie chwilę  – w jednym momencie zwiększyłeś swój ruch na stronie. Ja zwykle do linku mojej strony na którą chcę przekierować ruch, doklejam tagi analytics przy pomocy utm buildera: (https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/)

Wtedy taki link na który ma zostać przekierowany ruch, ma taką postać:

https://jsdb.pl/?utm_source=domains&utm_medium=redirect&utm_campaign=domeny&utm_content=domena-x.pl

https://jsdb.pl/?utm_source=domains&utm_medium=redirect&utm_campaign=domeny&utm_content=domena-y.pl

Niezależnie od rodzaju przekierowania, polecam zawsze robić to w ten sposób – dzięki temu na swoim koncie analitycs w łatwy sposób sprawdzisz ile dokładnie użytkowników wygenerowała dana domena, jaki był współczynnik odrzuceń ( zaangażowanie ) i które domeny warte są utrzymywania i przedłużania co rok.

Analytics

Ruch możesz przekierować na jakiś landing page zbierający kontakty. Możesz odpowiednio wcześniej wybrać domeny i sprofilować samych użytkowników. Jeśli przykładowo prowadzisz internetowy sklep zoologiczny, możesz przekierować wszystkie wygasłe domeny na których wcześniej istniały tego typu sklepy lub strony związane ze zwierzętami.

W powyższym przykładzie użyłem jedynie 2 domen – czy stoi coś na przeszkodzie aby przekierować ruch ze 100 domen? 1000? Myślę, że nie, natomiast trudno mi powiedzieć na ten moment, jakie konsekwencje SEO miałoby to na przekierowany site (takie przekierowania są widoczne np. w ahrefs, mimo że nie są to „301”-jedynki). Na pewno jeśli jest to jakiś prosty landing page zbierający kontakty, to przekierowanie 50, 100, 200 domen może po prostu przełożyć się na pozyskane leady.

Ciekawostka: Z uwagi, że mam swoje dość rozbudowane profolio domen – przykładowo, około 35 moich najlepszych domen pod kątem ruchu, generuje ok. 10 000 wejść / miesiąc. Do kolejnych 10 000 wejść miesiąc, musiałbym przekierować kolejne już 150 domen… : ) Na ParkingCrew taki ruch generował jedynie 50$/mc, ale myślę że pewnie można byłoby lepiej wykorzystać. 

Skąd bierze się ruch na wygasłych domenach?

Źródła ruchu można podzielić na trzy kategorie:

1. Wejścia bezpośrednie

Ktoś po prostu wpisuję w przeglądarkę nazwę domeny – z punktu widzenia potencjalnych konwersji na docelowej stronie to prawdopodobnie ruch wysokiej jakości – oczywiście „to zależy” od domeny, bo:

    1. Jeśli będzie to literówka marki, produktu lub nazwy sklepu – czyli tzw. „cybersquatting” – to ruch może być wątpliwej jakości, ktoś opuści szybko stronę, współczynnik odrzuceń będzie wysoki + narażamy się ewentualnie na kwestie prawne związane np. z zastrzeżoną nazwą marki
    2. Jeśli będzie to domena np. po działającym wiele lat sklepie internetowym, który z przyczyn ,,naturalnych” zakończył swoją działalność – ruch może dobrze konwertować – ktoś kto wiele lat korzystał z jakiegoś sklepu – wraca z nową potrzebą zakupową – co prawda trafia w inne miejsce niż prawdopodobnie zamierzał, ale jeśli dobrze dopasujemy wygasłą domenę do profilu i np. asortymentu naszego sklepu / sklepu Klienta to myślę, że mogą być tutaj normalne konwersje z tego źródła ruchu

2. Ruch z backlinków, odnośników w różnych miejscach

Im więcej domen i linków odsyłających do naszej wygasłej domeny (o ile są to linki i ref domains wysokiej jakości) tym lepszej jakości ruch. Linki mogą znajdować się w różnych miejscach i w naturalny sposób użytkownicy po prostu mogą na nie trafiać. Przykładowo, może to być link na forum, link na nieusuniętym, facebookowym fun page.

3. Wejścia (ro)botów – sztuczny ruch

Jest to sztuczny ruch generowany przez różnego rodzaju roboty indeksujące, boty i programy poruszające się po linkach – widoczny w statystykach, ale bez żadnej wartości komercyjnej.

Zrobić przekierowanie 301 czy przekierować tylko ruch?

Kolejną kwestią związaną z przekierowaniem domen, jest możliwość ustawienia przekierowania 301, które może być przydatne pod kątem SEO. Robiąc tego typu przekierowanie przenosimy jednocześnie i ruch, jak i częściowo moc linków tzw. link juice (szacuje się że około 80%)  – oczywiście jak każde narzędzie seo – należy z tym oczywiście uważać i pamiętać, że przekierowania 301 powstały głównie po to, aby ktoś, kto zmienia swoją stronę na nową i buduję ja na innej domenie, mógł ją w łatwy sposób przekierować nie tracąc mocno w indeksie wyszukiwarki.

Osobiście uważam, że przekierowanie 301 nienaturalnie dużej liczby domen z linkami historią SEO może nie do końca być dobrym pomysłem – tego typu działalność wygląda po prostu podejrzanie, na co w pewnym sensie algorytm Google również może zwrócić uwagę i obciążyć naszą docelową domenę jakimś filtrem lub karą.

Dobrym rozwiązaniem, w mojej opinii jest wybranie naturalnie i mocno podlinkowanej domeny i zrobienie na niej 301 (lub nawet kilku) – różnicuje to cały profil linków kierujących do domeny i zarówno z własnych obserwacji jak i moich Klientów – potrafi dobrze wpłynąć na pozycjonowaną stronę. Pamiętajmy, że nie trzeba robić 301 na stronę główną – można zrobić na dokładny URL strony docelowej, który np. od wielu miesięcy nie chce „drgnąć” w rankingu na określoną frazę – czasami to właśnie 301 może być tym, co spowoduje przeskoczenie o kilka oczek do góry. 

Jak zrobić przekierowanie 301 całej domeny?

Przekierowanie powinniśmy zrobić umieszczając na serwerze w katalogu public_html plik .htacces – zwracam szczególnie na to uwagę, bo robiąc przekierowanie 301 wybierając je np. z formularza (w panelu rejestratora na screenie powyżej) przekierowanie zwykle będzie źle zrobione, tj. będzie przekierowywać jedynie dany adres url – nam zależy, aby w skrypcie użyć wyrażeń regularnych i przekierowywać wszystkie, istniejące kiedyś URL’e.

Poniżej udostępniam przykład zawartości takiego pliku .htacces z którego sam korzystam:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domenaprzekierowywana\.pl [NC]
RewriteRule (.*) https://domenadocelowa.pl/ [R=301,L]

Przekierowania 301 możesz również zamówić na giełdzie domen Linkhouse.co – możesz tam wynająć wybraną domenę na 90 lub 365 dni, a Linkhouse cały czas monitoruje jego poprawność i czy działa przez cały wykupiony okres.

3. Wygasłe domeny jako zaplecze SEO

Naturalnie, kolejną możliwością wykorzystania wygasłych domen, jest zaplecze SEO – czyli przygotowanie sieci serwisów linkujących do naszej pozycjonowanej strony. Im lepsze linki i wysokiej jakości strony linkują do naszej domeny zapleczowej, tym większy „link juice” przejdzie na naszą stronę pozycjonowaną (w dużym uproszczeniu)

Zaplecze może być częścią naszej strategii linkbuildingowej, ale nie musi – warto przy wyborze domen na zaplecza, kierować się tematycznym powiązaniem między domeną, a stroną docelową, oczywiście unikać domen z podejrzanymi linkami i zadbać o unikalną treść na stronie zapleczowej. Nie ma tutaj również żadnych organiczeń jeśli chodzi o liczbę użytych domen – jest natomiast kilka dobrych praktyk, którymi warto się kierować – np. wykupić hosting seo i  dla każdej domeny zadbać o inny adres IP.

Niezbędne przekierowania na stronach zapleczowych i serwisach.

Przy okazji tematu związanego z uruchamianiem stron zapleczowych czy ogólnie stawianiu nowych serwisów na wygasłych domenach, trzeba pamiętać o konieczności ustawienia przekierowań 301 dla już nieistniejących linków – tak aby wykorzystać korzyści związane z samą mocą linków. W świeci idealnym, jeśli chcielibyśmy odbudować wygasłą domenę 1:1, należałby przekierować każdy stary URL na nowy URL lub opublikować go w identycznej formie. Dobrą praktyką, jest po prostu przekierowanie nieistniejących linków, na stronę główną lub strony wybranych kategorii w serwisie – tak, aby po prostu linki nie zwracały nam błędów 404.

Do wykrycia tego typu linków jest oczywiście sporo popularnych narzędzi SEO, ja natomiast najczęściej instaluje (w wordpressie) wtyczkę Redirection, która zapisuje i zbiera w pamięci wszystkie nieistniejące backlinki – później, jednym kliknięciem można zrobić odpowiednie przekierowania – https://pl.wordpress.org/plugins/redirection/

Wtyczka redirection

Przekierowania z subdomen

Czasami zdarza się, że wygasła domena miała sporo różnych subdomen i wiele linków właśnie w subdomenach – z punktu widzenia SEO, google traktuje subdomeny (sklep.domena.pl) jak zupełnie odrębne domeny – przekierowań nie zrobimy również wtyczką redirection – trzeba przygotować na serwerze foldery dla poszczególnych subdomen i wrzucić odpowiednie pliki htacces, które przekierują 301 wszystkie linki z subdomen.

Dobra wygasła domena – jakimi kryteriami kierować się przy wyborze?

Oczywiście wszystkie wymienione wyżej korzyści, występują w przypadku pozyskania wartościowej domeny, którą zweryfikowaliśmy w narzędziach SEO. Która domena będzie wartościowa pod nowy projekt? Jak to ocenić?

Wybór odpowiedniej domeny może sprawiać sporo trudności – zwłaszcza dla osoby, która na co dzień nie analizuje profili i trudno jej jednoznacznie określić jej jakość linków.
Jest natomiast kilka parametrów, którymi powinniśmy kierować się przy wyborze takiej domeny (analogicznie, możemy się tym kierować np. przy wyborze miejsc na publikacje sponsorowane).

Domain Rating (DR)

DR
Parametr z narzędzia ahrefs.com – w mojej opinii, zwykle dość dobrze oddaje jakość linków prowadzących do domeny i szczerze przyznam. najczęściej właśnie z niego korzystam. Parametr przyjmuje wartości od 0 do 100, gdzie 20+ uważam już za bardzo wysokiej jakości domenę (jeśli ma dobre linki).

Oczywiście musimy pamiętać, że to tylko estymacja jakości linków – jak każda estymacja i próba oszacowania przez algorytm narzędzia – DR może być narażony na manipulacje – może zdarzyć się że domena z bardzo wysokim DR np. 30+ tak naprawdę jest domeną zaspamowanym śmieciowymi linkami, lub parametr jest w sztuczny sposób zawyżony – zawsze trzeba zerknąć ręcznie na profil linków i sprawdzić jakie to inne serwisy kierują do domeny.

Liczba Ref Domains

Ref Domains
Parametr który jasno wskazuje ile innych, unikalnych domen linkuje do naszej domeny – ogólnie zwykle im jest wyższy, tym lepiej, z tym, że i tak zawszę trzeba to sprawdzić ręcznie – co z tego, że np. mamy 200 ref domains jak są to np. słabej jakości domeny, katalogi itp.? Zwykle, TF lub DR odpowiednio to będzie odzwierciedlał, ale nie zawsze. Często trafiam na domeny, do których co prawda linkuje wiele innych domen, ale są to po prostu katalogi seo lub wątpliwej jakości, masowo postawione strony zapleczowe.

Liczba backlinków

Ref Domains
Liczba backlinków to po prostu liczba linków z innych url do naszej domeny – pamiętajmy, że z jednej ref domeny możemy mieć nawet setki tysięcy backlinków, jeśli np. ktoś umieści link w stopce swojego dużego serwisu. Jeśli linki prowadzą z domen wysokiej jakości, to oczywiście im więcej, tym lepiej dla nas.

Trust Flow (TF)

Trust Flow
Parametr z narzędzia majestic.com – analogicznie jak DR, jest to próba oceny jakości linków – zwykle parametr przyjmuje trochę niższe wartości niż DR. Wybierając domenę, zawsze warto zwrócić uwagę na te dwa parametry – TF od majestic i DR od ahrefs – jeśli oba są zbliżone wartościami lub TF jest naturalnie trochę niższy od DR, jest duża szansa na to, że jakość domeny jest trafnie oszacowana.

Zmiana ref domains w czasie

To kolejne kryterium, którym sam kieruje się na co dzień. Świetny wykres z ahrefs.com, który jednym „rzutem okiem” pozwala ocenić domenę. Mam tutaj na myśli sytuacje, w której przyrost linków/ref domains był naturalny, rozłożony w czasie wraz z naturalnymi procesami rozwoju firmy / projektu, który stał na danej domenie. Unikam domen z wykresami, na których widzę gwałtowne wzrosty (oczywiście generalizując).

Ahrefs Ref Domains

Site: w Google.

Kolejną rzeczą którą możemy sprawdzić to po prostu liczba zaindeksowanych URL w Google – wystarczy że w wyszukiwarce użyjemy operatora site:nazwadomeny.pl i otrzymamy listę obecnie zaindeksowanych treści – zaindeksowane treści nadal mogą być cennym źródłem ruchu z wyszukiwarki.
Site Google

Ruch i słowa w TOPach

Warto również sprawdzić domenę w popularnych narzędziach takich jak Semstorm lub Senuto – jaki domena ma obecnie ruch, jak ruch zmieniła się w czasie, lub jak w czasie zmieniła się liczba słów kluczowych w TOP3, TOP10, TOP50 – da nam to pełny obraz co faktycznie działo się na domenie w ostatnich miesiącach i latach. Poniżej mój przykład z aplikacji semstorm i widoczny moment w którym bluecactus.pl wygasła.
Semstorm

WebArchive

WebArchive to znane i jedne z największych na świecie archiwum stron internetowych. Dobrą praktyką jest zerknięcie na WebArchive i sprawdzenie po prostu co było wcześniej na domenie – da nam to pewną perspektywę na całokształt.

WebArchive

Anchor text

Kolejną kwestią, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, są oczywiście anchor text – czyli teksty linków prowadzących do domeny. Jeśli zobaczymy tutaj nazwy leków na erekcję lub znaki chińskiego alfabetu, to zdecydowanie odradzam wybór takiej domeny. Myślę, że również domena, która była intensywnie pozycjonowana na niektóre kluczowe frazy również nie będzie najlepsza – zwłaszcza jeśli takie anochory przeważają w profilu linków i stanowią wysoki % całości.

Data utworzenia domeny która wygasa / wygasła

Zdecydowanie warto patrzeć na domeny, które mają starszą datę utworzenia – np. w latach 2000 – 2015 – zwiększa to szanse, że domena należała do jednego abonenta (nie jest gwarancją, bo domena mogą zmienić abonenta w ramach jednego rejestratora, ale raczej zdarza się to rzadko) – odfiltrujemy w ten sposób, wszystkie domeny przejmowane np. w ostatnich kilku latach, które mogły służyć w różnych celach (np. linkować ostatnie dwa lata jakieś kasyno lub być wykorzystywane w innym celu)

Uniwersalne zasady oceny

Poniżej przedstawiam tabelkę, w której mniej więcej zdefiniowałem prawdopodobną jakość domen i ich przeznaczenie, oceniając jedynie domenę po parametrach – *zakładając że są to domeny z dobrej jakości linkami, co oczywiście trzeba sprawdzić wcześniej) 

 

estymacja DR (aherfs) Ref Domains Jakość domeny
1,5 – 5 > 10-30 Domena pod małe zaplecze czasami jedynie kilka wartościowych linków
5-8 > 20-30 Domena przeciętnej  jakości 
8-15 > 40 Domena dobrej jakości
>15  > 60 Domena wysokiej jakości
>20  > 100 Domena bardzo wysokiej jakości – świetna pod kluczowy projekt

Oczywiście powyższa tabela to naprawdę spore uproszczenie – pod uwagę warto również wziąć samą liczbę backlinków, ruch jaki był na domenie, stopień indeksacji treści i wiele innych czynników o których wspomniałem wcześniej. Pamiętajmy również, że DR to skala logarytmiczna, więc dużo trudniej, aby domena awansowała w rankingu np. z 20 na 21, niż z 10 na 11. Druga kwestia to, fakt, że domena źródłowa dzieli swój ranking równo między domeny, do których prowadzi linki. Przykładowo domena DR 10, będzie miała większy wpływ na DR Twojej domeny, jeśli linkuje jedynie kilka stron, niż domena z DR 75, która linkuje tysiące innych stron – warto o tym pamiętać budując np. zaplecze.

Analogicznie, wszystkie opisane w artykule kwestie mogą być dla Was przydatne przy wyborze miejscówek pod zamawiane artykuły sponsorowane – pozycjonując siebie czy swoich Klientów – warto wybierać takie miejsca, które nie mają sztucznie zawyżonych parametrów takich jak TF czy DR – wybrać faktycznie domeny, które są mocno podlinkowane z wartościowych serwisów.

Gdzie i jak szukać wygasłych domen?

Moje domeny – JSDB – ponad 600 domen

Domeny JSDB
Zacznę od tego, że możesz pobrać moją listę domen SEO – to dodatkowy projekt który rozwijam pod stroną https://jsdb.pl – znajdziesz tam prosty landing page zbierający adresy email osób zainteresowanych wyłącznie wygasłymi domenami – zazwyczaj raz w miesiącu aktualizuje listę o nowe i najciekawsze domeny, które uda mi się zdobyć i przechwycić 🙂

W bazie jest zwykle około 500-600 domen SEO (domeny rotują, Klienci kupują, ja dodaje nowe), które idealnie nadają się pod wszelkiego rodzaju zaplecza SEO, nowe projekty, czy przekierowania 301. Każdą domenę przed dodaniem do bazy ręcznie sprawdzam i weryfikuję, w arkuszu excel dostępnych jest też wiele najpopularniejszych parametrów dla każdej z domen:

Arkusz - domeny

Każdą domenę możesz kupić lub wydzierżawić w naprawdę dobrej, rynkowej cenie 🙂
Arkusz aktualizuje mniej więcej raz w miesiącu (wrzucam nowe domeny) – zwykle po aktualizacji, dość szybko się rozchodzą, więc zachęcam do zostawienia maila i obserwowania maili ode mnie : )

Przechwytywanie domen we własnym zakresie – gdzie i jak?

Przechwytywanie domen to usługa kilku firm w Polsce polegająca na próbie rejestracji domeny, milisekundy po jej wcześniejszym wygaśnięciu. Przechwytywanie domen wymaga przede wszystkim ich wcześniejszego wyboru – mając do przejrzenia np. 50 000 wygasających w najbliższych 30 dniach, może być po prostu zajęciem czasochłonnym i wymagającym analizy b. dużej liczby domen – pomocne jest odpowiednie przefiltrowanie danych, natomiast ostatecznie i tak trzeba spędzić trochę czasu na ręcznym sprawdzeniu domen. Jeśli chciałbyś spróbować własnych sił, możesz utworzyć konto w kilku serwisach specjalizujących się w przechwytywaniu domen – zwykle koszt przechwycenia domeny waha się miedzy 40 za 60 zł netto ( o ile jesteś jedynym przechwytującym) – w Polsce najpopularniejsze są trzy podmioty specjalizujące się w tym:

aftermarket.pl

Zdecydowany lider jeśli chodzi o skuteczność przechwytywania domen – tutaj też znajdziesz obszerne bazy wygasających domen do pobrania i własnej analizy. AfterMarket również udostępnia sporo danych SEO na temat wygasających domen.

Jeśli chodzi o moje doświadczenia, jakkolwiek inne firmy nie zachwalałby swoich systemów przechwytywania to 8-9/10 domen zostaje przechwyconych w aftermarket.pl – im lepsza domena, tych większa liczba chętnych, co zwykle kończy się aukcją domeny – uwaga – aukcję potrafią osiągać naprawdę wysokie a czasami astronomiczne ceny – dobra domena SEO wylicytowana za kilka tyś. netto to czasami norma, o ile tylko taka domena wygaśnie i zostanie przechwycona.

Pamiętajmy, że każdy abonent domeny ma 30 dni na ewentualne odnowienie domeny, w momencie gdy ta wchodzi w tryb wygasania. Jeśli domena zaczyna wygasać, przestaje działać poczta, strona internetowa i wszystkie usługi z nią związane. Trudno więc liczyć na to, że po prostu ktoś zapomni jej odnowić – w mojej opinii takie sytuacje, gdzie ktoś próbuje odkupić domenę bo zapominał jej odnowić, są naprawdę niezwykle rzadkie 🙂

Jak wygląda pełny cykl życia domeny możesz sprawdzić bezpośrednio na stronie NASK:
https://www.dns.pl/cykl_zycia_domeny_pl

linkhouse.co

Linkhouse wprowadził na jesieni ub. roku możliwość przechwytywania domen – przyznam szczerze, że zdarza się, faktycznie uda mi się coś u nich przechwycić. Jako spora platforma do linkbuildingu mają rozbudowaną ofertę – nie tylko serwisów ale również własnych produktów czy nawet własną giełdę domen SEO i giełdę stron. Możesz tam zamówić artykuł, przekierowanie 301 czy nawet wykonanie strony zapleczowej. Na platformie pracuje się wygodnie i sprawnie, polecam!

Jeśli jeszcze nie masz konta w Linkhouse to polecam je założyć – zapraszam do rejestracji z mojego linku polecającego, wtedy z Twoich ewentualnych zakupów na platformie do mnie wpada 5%, a ceny oczywiście dla Ciebie są takie same: https://app.linkhouse.co/register/NGU5N (Dzięki!)

premium.pl

O ile jeszcze jakiś czas temu zdarzało mi się, ze Premium coś przechwycił, tak teraz nie praktycznie to się nie zdarza (w moim przypadku). Koszt przechwycenia jest również u nich najwyższy, bo zaczyna się od 59 zł netto.

OGÓLNIE MIMO WSZYSTKO POLECAM DODANIE DOMEN DO PRZECHWYCENIA WE WSZYSTKICH SERWISACH – W KOŃCU O TYM, KTO ZAREJESTRUJE DANĄ DOMENĘ DECYDUJĄ MILISEKUNDY PO JEJ OSTATECZNYM WYGAŚNIĘCIU.

Czy można znaleźć wartościową domenę SEO dostępną po prostu do rejestracji?

Oczywiście wszystko zależy jak zdefiniujemy „wartościową domenę” – jeśli myślisz o domenie pod duży projekt, naprawdę wysokiej jakości linkami i naturalnym DR > 15, to oczywiście, że nie. W mojej opinii nawet pod zapleczówki, trudno jest cokolwiek znaleźć, ale czasami zdarzają się wyjątki.

Na rynku działa i funkcjonuje wiele osób, które stale obserwują to co wygasa i kiedy wygasa (tak, w tym ja 😉 ).  Oczywiście, zawsze istnieje szansa, że ktoś co przeoczy, ale poruszanie się po domenach wolnych do rejestracji i szukanie czegoś co moglibyśmy dalej wykorzystać, raczej mija się z celem. Sporo domen, które są uwalniane do rejestracji to te, które są zaspamowane i śmieciowe.

Czy wygasłe domeny tracą linki i ref domains?

Tak, ale zwykle jest to proces bardzo rozłożony w czasie. Pamiętajmy, że nie każdy administrator strony cyklicznie usuwa linki do nieistniejących serwisów (broken links). Z tego co widzę, śledząc historie poszczególnych domen, czasami nawet na przestrzeni wielu lat liczba linków nieznacznie się zmniejsza. Tutaj polecam rzucić okiem na historię przyrostów linków / ref domains we wspomnianym wcześniej ahrefs.

Małe podsumowanie 😉

Zdaje sobie sprawę, że dla wielu osób tym wpisem „ameryki nie odkryłem” i sporo osób od dawna uruchamia dużo różnych projektów na wygasłych domenach. Zwłaszcza w branży, jest przecież sporo firm, które na „expirkach” uruchamia serwisy typowo contentowe, w celu np. linkowania swoich klientów czy np. sprzedaży artykułów / miejsc reklamowych. Mimo wszystko, wydaje mi się, że mało osób mniej związanych z SEO/SEM, a po prostu prowadząca różnego rodzaju biznesy i sklepy e-commerce (często korzystająca z usług SEO) – rozważa w ogóle tego typu podejście czy to do tworzenia nowych projektów – czy do uzupełnienia strategii seo – a zdecydowanie warto nad tym się zastanowić – zwłaszcza pod kątem potencjalnych korzyści biznesowych!

Moją pierwszą wygasłą domeną, która zagospodarowałem była właśnie domena bluecactus.pl, na której czytasz ten artykuł :). W połowie 2020 roku, dość długo zastanawiałem się nad wyborem własnej nazwy dla agencji marketingowej – przez parę tygodni szukałem domeny, które mają w sobie coś związanego z reklamą lub marketingiem, w wersjach pl czy ang. To był moment, w którym podjąłem decyzję – chciałem zmienić wizerunek – z działalności o charakterze „freelancera”, na „agencję” – i powoli stopniowo rozwijać sobie site agencji marketingowej (robię to obecnie).

No i przypadkiem uświadomiłem sobie, że mam że od jakiegoś czasu mam bluecactus.pl – domenę naprawdę dobrej jakości, po dużej restauracji „Blue Cactus” z Warszawy, która zakończyła działalność po prawie 20 latach – podlinkowana mocno m.in. z takich domen jak wiki i innych serwisów wysokiej jakości m.in. również związana z biznesem. Co prawda, na pierwszy rzut oka z marketingiem i reklamą sama nazwa nie miała nić wspólnego, ale…dlaczego by nie? ( przy okazji, oczami wyobraźni szybko zobaczyłem całe biuro wypełnione niebieskimi kaktusami na biurkach pracowników – w sumie nazwa, wokół której mogę zbudować jakąś ciekawą historię 🙂 )

Mam nadzieję, że może wśród czytelników znalazł się ktoś dla kogo temat jest świeży i interesujący – i może zamiast stawiać nowy sklep na nowej domenie, rozważy i poszuka ciekawej domeny z dobrą historią SEO 🙂 Mam nadzieję, że ten mały poradnik będzie pomocny 🙂

Oczywiście zapraszam do pozostawienia komentarza – wszelkie uwagi mile widziane 🙂


Autor wpisu: Jakub Sergiel

Napisz do mnie: jakub@jsdb.pl

Komentarze

Roman

Jakub,
bardzo fajny i konkretny wpis. Udostępniam dalej, bo rzeczywiście to co najważniejsze jest w artykule. Jedyne co według mnie nie koniecznie jest „okej” to przywiązywanie dużej wagi do DR. Dość łatwo go oszukać.

No i najważniejsze to linki, których nie zobaczysz majestic czy ahrefs. To znaczy takie, które być może są pochowane na zapleczach firm SEO i zablokowane przed crawlowaniem poprzez htaccess. Wtedy możemy otrzymać niespodziankę, gdy otworzymy Google Search Console. Jednak do tego nie mamy dostępu dopóki nie zakupimy domeny.

Redakcja bluecactus.pl

Dziękuję! 🙂 Jeśli chodzi o DR to w oczywiście się zgadzam, no i fakt nie da się w 100% sprawdzić domeny dopóki nie mamy dostępu do GSC.

OzonMedia

Jakub, świetny artykuł. Śledzimy na bieżąco Twoją listę i czasem „zazdraszczamy” perełek. Tak trzymaj!

Oskar

Niby ameryki nie odkrywasz, ale według mnie bardzo ciekawy artykuł, w którym praktycznie wszystko odnośnie expirek wyjaśniasz, a to się ceni. Dla osób nie zajmujących się na co dzień przechwytywaniem domen może to być fajne źródło wiedzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *