Jak zwiększyć wartość firmy w oczach inwestorów?

Wartość firmy


Biznes można prowadzić na wiele różnych sposobów. Każdy z nich jest dobry, o ile tylko prowadzi do osiągnięcia zakładanych zysków. Czasami jednak może dojść do sytuacji, w której najlepszym rozwiązaniem jest sprzedaż przedsiębiorstwa. Zwłaszcza jeżeli uda nam się je sprzedać z zyskiem, a zarobione pieniądze przeznaczyć na dalsze inwestycje. Co więc możemy zrobić, by cena za naszą firmę była jak najwyższa?

Jak podnieść wartość firmy w oczach inwestorów?

Wartość przedsiębiorstwa nie zawsze zależy od nas. Istotny wpływ ma na nią na przykład branża, w jakiej działamy. Jak wiadomo, nie wszystkie branże dają taki sam potencjał rozwoju i nie wszystkie są tak samo wysoko cenione. Firma działająca w sektorze nowoczesnych, wciąż rozwijanych technologii, będzie w naturalny sposób wyżej oceniana od nawet świetnie prosperującego przedsiębiorstwa, zajmującego się bardziej tradycyjną produkcją. Są jednak czynniki, na które możemy mieć wpływ, a które w znacznym stopniu podniosą wartość naszej firmy.

Jednym z takich czynników jest przewidywalność dochodów. W dzisiejszym świecie przedsiębiorcy mają możliwość korzystania z bardzo zaawansowanych narzędzi analitycznych. Dzięki nim można w znacznie większym stopniu przewidzieć zachowania klientów i dopracować strategie sprzedażowe. Ogromnie ceniona jest też cykliczność dochodów. W niektórych branżach możliwa jest na przykład sprzedaż subskrypcji albo zastosowanie cyklicznie odnawianych umów. Jednak nawet jeżeli w naszej branży rozwiązania takie nie są stosowane, warto zastanowić się, w jaki sposób można zagwarantować sobie cykliczne dochody.

Liczy się produkt

Odpowiednio przemyślany produkt to połowa sukcesu firmy. Doświadczenie pokazuje jednak, że dzisiaj nie wystarczy stworzyć produktu konkurencyjnego cenowo, czy w bardzo wysokiej jakości. Musi być on czymś innym – czymś, czego konkurencja jeszcze nie ma. Nowatorski produkt jest jednym z najważniejszych czynników, które zwiększają wartość firmy w oczach potencjalnych inwestorów.

Sprzedaż ma różne oblicza, a wartość pieniężna to nie wszystko. W epoce wszechobecnych social mediów o sukcesie często decyduje moda. Modny może być zarówno dany produkt, jak i samo przedsiębiorstwo. Rozpoznawalna marka jest czymś, co w dużej mierze może pomóc zwiększyć zyski dużym firmom, które chętnie kupują mniejsze, zyskujące na popularności przedsiębiorstwa.

To, jak nas widzą klienci

Jeżeli zyskowna sprzedaż firmy jest naszym celem, powinniśmy zadbać również o to, jak widzą nas klienci. Czy są zadowoleni z jakości usług? W jaki sposób komentują współpracę z nami? Nie od dziś wiadomo, że zadowolony klient to często lojalny klient – który nie tylko wróci, ale również poleci naszą firmę innym.

Na to, w jaki sposób nasza firma postrzegana jest na zewnątrz, w dużej mierze wpływa również kwestia transparentności finansowej. Przedsiębiorstwo postrzegane powszechnie jako uczciwe ma większą szansę na zainteresowanie nabywców, a w przypadku sprzedaży, na większy zysk dla właściciela.

Poprzedni wpis
Następny wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *