Zakładanie własnej działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem decyzji – zarówno prawnych, jak i marketingowych. Obok określenia profilu działalności, siedziby czy osobowości prawnej, nowy przedsiębiorca musi wykreować markę. Jednym z elementów tworzenia tej marki jest wymyślenie unikalnej i ciekawej nazwy, która zapadnie w pamięć potencjalnym odbiorcom.
Nazwa ma znaczenie – firma a nazwa
Zanim jednak zaczniemy wymyślać kreatywne słowa i tworzyć unikalne połączenia wyrazów, należy zatrzymać się na definicji prawnej firmy oraz rozróżnić firmę od nazwy. Firma – wedle artykułu 432 ustawy Kodeks Cywilny – to imię i nazwisko przedsiębiorcy, które stanowi jego językowe określenie. Oznacza to, że przy zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki jawnej, spółki partnerskiej oraz spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej konieczne będzie wpisanie swojego imienia i nazwiska do nazwy firmy. Poza samym imieniem i nazwiskiem, możliwe jest również dodanie pseudonimu (np. Cinek Marcin Kowalski), dodatków fakultatywnych (np. Lex Facere Marcin Kowalski) lub obu tych kompozycji (np. Lex Facere CINEK Marcin Kowalski).
Nazwa dla nowej firmy – dodatki obligatoryjne, o których nie możesz zapomnieć
Poza imieniem i nazwiskiem, niekiedy wymaga się tzw. dodatków obligatoryjnych, czyli członów niebędących personaliami właściciela, a stanowiących element wymagany ustawowo. Dla przykładu: przy spółce partnerskiej wymagane jest podanie nazwiska przynajmniej jednej osoby podpisującej umowę spółki, określenie zawodu wykonywanego w spółce oraz dodanie oznaczenia „i partner”, „i partnerzy”, „spółka partnerska” lub „sp. p.”. Wskutek tego Marcin Kowalski prowadzący kancelarię prawniczą ze swoimi kolegami – Dawidem Nowakiem i Andrzejem Kamińskim może stworzyć nazwę „Kancelaria Prawna Marcin Kowalski i partnerzy”, jak również wymienić każdego z partnerów: „Kancelaria Prawna Marcin Kowalski, Dawid Nowak, Andrzej Kamiński sp. p”.
Nazwa dla organizacji – jak nie zwariować wśród skąpych przepisów?
Nieco innymi wytycznymi powinni się kierować właściciele organizacji, szczególnie wszelakiej maści stowarzyszeń, fundacji i klubów. Jedynym wymogiem prawnym co do nazwy organizacji jest… jej posiadanie. Zapis nazwy powinien mieścić się w 2000 znaków, a do jej użycia nie można użyć cyrylicy, pisma chińskiego, hieroglifów i innych znaków niebędących znakami alfabetycznymi. Nie istnieją żadne wytyczne, które nakazują umieszczenia dodatków obligatoryjnych czy nazwiska założyciela, a jedyna wskazówka jest taka, by nazwa była unikalna i nie wprowadzała w błąd. Oznacza to, że jeśli istnieje Łódzkie Towarzystwo Miłośników Pszczelarstwa, to założenie Łódzkiego Stowarzyszenia Pasjonatów Pszczelarstwa nie będzie możliwe. Zablokowane zostanie utworzenie, przykładowo, Klubu pasjonatów marki Forda Mustanga, gdy w nazwie pojawi się „Organizacja na rzecz walki z rasizmem i seksizmem”.
Nazwa dla spółki z o.o. i spółki akcyjnej – bez podawania nazwiska
Ostatnią kwestią, o której należy pamiętać, jest fakt, że firma może brzmieć zupełnie inaczej niż marka, którą tworzy przedsiębiorca. Przykład: popularne burgerownie PASIBUS nie mają w nazwie firmy „Pasibus sp. z o.o.”, lecz „Food For Nation spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”. Analogicznie wygląda sytuacja z polską firmą ubraniową LPP S.A., której marki to Reserved, House, Cropp, Sinsay i Mohito. Przy okazji, ujawnia się tutaj kazus dwóch spółek kapitałowych: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjnej. Te osoby prawne nie muszą uwzględniać nazwiska właściciela, jednak konieczne jest zachowanie pełnej lub skróconej formy organizacyjno-prawnej (czyli sp. z o.o. / spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub s.a. / spółka akcyjna)
Jak stworzyć nazwę dla firmy?
Wyjaśniliśmy wymogi formalno-prawne, które stawia przed nami ustawodawca – czas więc przejść do części kreatywnej. Przede wszystkim należałoby się zastanowić, co chcemy przekazać poprzez naszą działalność oraz jaki wizerunek marki chcemy kreować. Otwierając zakład kosmetyczny, raczej nikt nie chce podkreślać pięknych aromatów, a producent odżywek białkowych nie będzie eksponować zachwycającego smaku. Postawmy na dobre, pozytywne skojarzenia: warzywa z lokalnych upraw, pasjonująca gra planszowa, łatwo przyswajalny kurs językowy. Jednocześnie postarajmy się jednak, by było to coś oryginalnego, niespotykanego na rynku; po co panom setny „prawdziwie męski” olejek do brody, a paniom „zmysłowa” kolekcja bielizny?
Nazwa firmy powinna być chwytliwa, prosta do wypowiedzenia i łatwa do zapamiętana. Najlepsza sytuacja zachodzi wtedy, gdy wymyślona nazwa jest krótka i rytmiczna, jak na przykład „Rumbar” czy „Broda Bro”. Jeśli myślisz o wyjściu z firmą poza granice Polski, staraj się unikać polskich znaków diakrytycznych: obcokrajowcy mają problem z wymową „Szczecin” czy „Rzeszów”, a co dopiero będzie w przypadku browaru „Ciężka Żółć”. Ostatnie trendy nazewnicze pokazują, że sukces odnoszą proste, przyjemnie brzmiące nazwy kojarzące się z powiedzeniami (np. kwiaciarnia „Ładne Kwiatki”) czy z konkretną osobą-ambasadorem (np. „Warzywniak Pani Marty”).
Nazwa dla Twojej firmy – tego się wystrzegaj!
Jedni cenią sobie kreatywność, inni chcą podkreślić swój kosmopolityzm lub lokalność, a jeszcze inni po prostu chcą dowcipnej nazwy z przymrużeniem oka. Należy jednak pamiętać, by nie przekraczać pewnej granicy smaku, która często decyduje o tym, że coś jest kiczowate, żenujące lub – po prostu – niestosowne. Tych błędów zdecydowanie nie popełniaj!
Nazwy imitujące liderów branży
Nazewnicza egzaltacja rzadko kiedy wychodzi na dobre, jednak gorszym od tego jest celowe „kamuflowanie się” pod doskonale znanymi markami. Usługi informatyczne „Majkrosoft” i hurtownia odzieży „Guczi” faktycznie istnieją; do tego zaszczytnego grona brakuje jeszcze tylko napoju „Kolo Kola”, telefonu „Apel” i samochodu „Ałdi”. Czy ma to na celu pozyskanie klientów, którzy nazwę oryginalnej firmy piszą fonetycznie? Trudno powiedzieć – pewne jest jednak to, że nazwa może budzić mieszane odczucia.
Niefortunne połączenia językowe
Takie „dziwolągi” powstają zazwyczaj w wyniku zestawienia niecodziennego nazwiska z profilem działalności firmy. Trudno winić przedsiębiorcę, iż nazywa się „Kupska” lub „Szatan”, lecz połączenie „Usługi Pogrzebowe Szatan J.” czy „Wytwórnia Wyrobów Gastronomicznych Kupska M.” jest swego rodzaju niefrasobliwością. Tak podbramkową sytuację można rozwiązać nieco inaczej, poprzez załagodzenie niefortunnego wydźwięku lub – zwyczajnie – poprzestanie tylko i wyłącznie przy swoim nazwisku.
Przesadna oryginalność nazwy…
Przyjrzyjmy się przypadkowi pewnej firmy transportowo-spedycyjnej prowadzonej przez pana W. Foxa.: K r a j o w y T r a n s p o r t D r o g o w y R z e c z y. Nazwa sama w sobie nie przekracza granicy oryginalności, jednak jej zapis już jest nie lada ciekawostką. Po każdej literze następuje spacja, co zdecydowanie klasyfikuje ją w gronie problematycznych nazw – a przynajmniej podczas podawania danych do faktury. Nie róbmy tego, po prostu nie róbmy.
…lub brak tejże oryginalności
Otwierasz firmę budowlaną? Koniecznie musi być człon „bud”. Chcesz podkreślić swoją światowość? Dodaj końcówkę „-ex”. Zależy Ci na pokazaniu osobistego zaangażowania w działalność? Nic prostszego: pierwsze lub ostatnie sylaby Twojego imienia i nazwiska! Bądźmy szczerzy: wszelkie Szwagropole, Budotexy nie porażają oryginalnością, a pośród młodszego pokolenia coraz częściej stają się obiektem drwin i docinek. Fascynujące w tym zjawisku jest to, iż istnieje wiele nazw znanych polskich marek, które właśnie powstały w myśl tych zasad: wyroby cukiernicze TaGo (od założyciela, Tadeusza Gołębiewskiego), usługi budowlane Budimex czy usługi transportowe Pol-Miedź Trans.
Wybierz nazwę z dostępną domeną .pl
Adres strony internetowej jest ważny z kilku powodów: wielokrotnie wpisywany na klawiaturze, wymawiany w rozmowach, używany w dyskusjach na temat firmy i produktu, używany w każdej reklamie, poczcie email, czy widoczny w stacjonarnym lokalu. Adres www może wspierać lub utrudniać sprzedaż Państwa produktów i usług. Oczywiście domena .pl może być inna niż nazwa firmy czy nazwa marki, ale zdecydowanie lepiej jeśli mamy pełną spójność w naszej identyfikacji. W Polce zarejestrowanych jest ponad 1 900 000 nazw .pl. 99% wszystkich charakterystycznych, interesujących i atrakcyjnych nazw, jest aktualnie zajęta (często w posiadaniu różnych organizacji od wielu lat).
Sprawdź nasze portfolio najciekawszych domen pl wg poszczególnych kategorii tematycznych:
[product_categories parent=”73″]